Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk læreplan

Her kan du kort læse om, hvad der blandt andet står i vores pædagogiske læreplan. Hvis du vil læse det hele, kan du kontakte institutionen og få den tilsendt over mail. 

Børnesyn

Vi tror på den anerkendende tilgang til barnet, der i praksis bærer præg at være tilstede i nærværet, være lyttende til alle børns udsagn og skabe aktiviteter, hvor børnenes medbestemmelse og input kommer i spil. Herforuden kommer deres meninger omkring det gode børnehavemijø og anskuelsen i at gå i børnehave, således de uanset alder, så vidt muligt, oplever at hver dag er en god dag.

Leg

Vi ser legen som en grundlæggende del af børns virke. Legen er børns måde at være i verden og udvikle erfaringer på. Gennem legen udvikler børn blandt andet deres fantasi, virkelyst, sprog og sociale kompetencer. Legen er med til at danne deres forståelse af, hvem de selv er alene og i fællesskabet.

Børnefællesskaber

Vi mener, at alle børn har ret til at føle sig som en del af et meningsfuldt børnefællesskab. Vi faciliterer i praksis et positivt samspil i børnegruppen, som kan skabe deltagelsesmuligheder og udviklingsbetingelser for alle børn. Vi prioriterer højt at alle børn ses og oplever sig inkluderet i såvel det store fællesskab som i de mindre.

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

  • det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.